Meteen naar de inhoud
Home » De supermarkt als big brother: beacons

De supermarkt als big brother: beacons

Nagenoeg iedereen in de actieve bevolking heeft intussen een smartphone met Bluethooth. Bluetooth is lekker handig want je kan gevens doorsturen zonder vervelende kabeltjes, en zonder verbruik van data! Super, toch? En nu krijg je ook nog eens gratis WIFI overal… Ook handig want ook daarmee gaat er niks af van je data tegoed.

Dus meesleuren die smartphone, naar overal!

Maar weet je wat?

Gratis bestaat niet!

Wat bedoel je?

Neem nu het voorbeeld van de supermarkt. Ook daar krijg je gratis WIFI.  Het enige wat je moet doen is een applicatie downloaden zodat ze verbinding kunnen maken met de Bluetooth van je telefoon. De supermarkten plaatsen achter hun producten kleine bruine plastic blokjes, beacons, en deze beacons worden gebruikt om te meten hoe lang je bij een product staat. (Maar geen probleem, je krijgt “gratis” WIFI)

Dit is geen verre droom meer! Als je achter je wekelijkse karretje sloft dan meten ze nu al hoe lang je staat te twijfelen voor die stand met whisky.

Waar gaat dat naartoe?

Als men nu al weet naar wat jij staat te kijken, kan er in de volgende fase een bericht met reclame voor dat product gestuurd worden. Kom je voorbij het water? Even een smsje dat het momenteel 5+1 gratis is.

Science fiction? Nee hoor! Nu reeds in de zomer van 2014 wordt dit al gedaan en niet alleen in Silicon Valley. 10 Delhaize supermarkten in België zijn hier al volop mee bezig en waarschijnlijk doen ze in Nederland net hetzelfde. (wie weet in welke supermarkt mag het laten weten in de comments)

Wil je weten hoe dit allemaal werkt? De mensen van myShopi leggen even haarfijn uit dat privacy nu echt wel het laatste is wat je mag verwachten in je supermarkt. (video in ENG)

Beangstigend? Niets voor jou? Tja, als je op zaterdag naar de winkel gaat dus wél. Willen of niet. Of je moet je smartphone thuis laten…

Alleen voor nerds, en nog niet op grote schaal in gebruik? De app van myShopi is ondertussen al een half miljoen keer gedownload dus Big Brother is overal!

Nadelen?

  • Privacy is een illusie, maar dat was al langer duidelijk.
  • Dit zorgt voor een verschraling van het aanbod. De grote concerns hebben de middelen om dit soort promoties te voeren en dergelijke campagnes op te zetten. Coca Cola Company is er helemaal klaar voor. En de lokale frisdrankproducent, die kan hier niet meer volgen. Ook voor de winkelketens. Dit soort technologie, daar moet je al een internationale speler voor zijn.

Conclusie

Onze shopping-experience is de laatste 20 jaar weinig of niet veranderd, maar de komende 5 jaar zal de switch enorm zijn!

 

Facebook Comments Box

2 reacties op “De supermarkt als big brother: beacons”

  1. Ik wou de app downloaden en testen maar je moet eerst goedkeuren dat ze toegang krijgen tot je foto’s, je videos, je muziek, de plaatsen waar je bent geweest, enz.

    Binnenkort lig je in bed met je vrouw en krijg je een sms over glijmiddel!

    Toch maar niet denk ik dan! (hoewel, als het een mooie korting is 🙂 )

  2. Vandaag heeft de privacycommissie blijkbaar ons artikel ook gelezen. Zelfs een headline in het avondnieuws. 10 maanden na publicatie. Misschien moeten ze maar wat van korter onze blog volgen.

Wat denk jij? Laat het hieronder weten!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een cadeautje met Champagne?

Zoek dan zeker niet verder! Wij hebben prachtige en originele

gepersonaliseerde cadeaus voor elke gelegenheid in onze shop.

Bedankt voor je bezoek!
Wil je ons ook een klein beetje steunen?
Jouw LIKE op Facebook helpt ons echt vooruit!

%d bloggers liken dit: