smart bottleTrendwatchers en hipsters verklaarden eerder al 2015 tot het jaar van de whisky. Net nu je barkast is gevuld met een mooi assortiment botanicals mag je dus je gin vergeten want de Schotse Godendrank gaat het in 2015 helemaal overnemen.

(red: We zien wel of het zover komt.)

Heb je interesse in whisky én in een leuk gadget? Diageo heeft de smart bottle op de markt gebracht. Met hun unieke “openSense” technologie, kan je zien of je fles reeds geopend is, of niet. Het werkt met sensors die via NFC (kijk maar eens op je smartphone) technologie de consument de correcte informatie aanbieden.

Met deze technologie kan Diageo overigens meer dan enkel zeggen “de fles is al geopend”. Afhankelijk van de locatie kunnen ook gepersonaliseerde boodschappen worden doorgestuurd. In de winkel kunnen ze bijvoorbeeld wijzen op een promotie en wanneer de sensors aangeven dat je de fles hebt geopend, kunnen ze o.a. recepten voor cocktails doorsturen.

(red: 3 maart 2015 gepresenteerd op het world mobile congress in Barcelona .)

Waarom is een smart bottle een goed idee?

Indien je er geen vertrouwen in hebt dat de whisky die wordt geschonken geen derderangsrommel is, die wordt overgegoten in een dure fles, dan kan je dit ook gebruiken. Spontaan denken wij aan zonnige all-in hotels. Maar ook in de betere restaurants kan een 10 jaar oude whisky snel overgegoten worden in een fles van 20 jaar oud. Het prijsverschil is enorm, de teleurstelling over de drank mogelijk ook.

Indien je dit soort controles nodig hebt in je plaatselijke whiskywinkel, moet je misschien toch een zaak zoeken waar je meer vertrouwen in kan hebben.

Waarom is dit overbodig?

Diageo is vooral bekend van J&B en J. Walker. De echte liefhebber zal niet snel naar deze merken grijpen maar let op met deze kritiek: zij produceren ook onder andere: Oban, Lagavullin, Glenkinchie, Caol Ila, Glen Elgin en Talisker.

Bij deze flessen zijn er inderdaad wel aanzienlijke verschillen met de leeftijden. Als ik hiervan een fles van 20 jaar oud bestel, heb ik ook graag zekerheid over de inhoud.

Wanneer je buitenhuis ergens een glas whisky drinkt, ben je de zekerheid natuurlijk ook kwijt. Enkel per fles bestellen dus, en dat is dan weer iets wat ik op café toch niet elke keer doe.

Indien je heel erg gesteld bent op je privacy zou ik de smart bottle ook niet meteen gebruiken. Consumentenvertouwen is belangrijk, maar voor grote bedrijven zijn big data uiteraard nog veel waardevoller.

Conclusie

De smart bottle is een interessant gadget en wanneer de smaakvolle merken van het concern ermee uitgerust zijn, zijn we benieuwd naar de welke nieuwe whiskycocktails ze ons kunnen doorsturen.

Laat maar komen !

https://www.sixpacks.be/wp-content/uploads/2015/03/smart-bottle.bmphttps://www.sixpacks.be/wp-content/uploads/2015/03/smart-bottle.bmpRafDrankDiageo,smart bottle,whiskyTrendwatchers en hipsters verklaarden eerder al 2015 tot het jaar van de whisky. Net nu je barkast is gevuld met een mooi assortiment botanicals mag je dus je gin vergeten want de Schotse Godendrank gaat het in 2015 helemaal overnemen. (red: We zien wel of het zover komt.) Heb je interesse in whisky...Alles voor de man met smaak!